Aktualności

02 lipca 2018 13:51 | Aktualności

Kalimera! – czyli dzień dobry Grecjo! Nauczyciele Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Sierakowie Śląskim z wizytą w Grecji

W ramach projektu Erasmus + Healthy Kids, prowadzonego w naszej szkole od 2016 roku, dyrektor Pan Jerzy Dubiel oraz nauczyciel języka angielskiego Pani Simona Hanzel, udali się na ostatnie już spotkanie do słonecznych Aten. Oto krótka relacja z pobytu:
Swoją grecką podróż rozpoczęliśmy 11 czerwca w poniedziałek lotem do Aten, gdzie następnie dotarliśmy do hotelu w małej, turystycznej miejscowości Varkiza, oddalonej o zaledwie kwadrans drogi od stolicy Grecji. Pierwszego dnia mieliśmy sporo czasu na zwiedzenie pięknej okolicy, która tętniła życiem do późnych godzin nocnych. W kolejnym dniu, przywitawszy się z naszymi partnerami projektowymi, w pierwszej kolejności udaliśmy się do magistratu, gdzie wysłuchaliśmy informacji na temat historii okolicy, działań oświatowych i politycznych rejonu. Jak się okazało, nasi greccy partnerzy projektowi w tym samym czasie gościli grupę osób z innego projektu, wobec czego było nas zdecydowanie więcej. Poznaliśmy nawet Polki z Katowic, które nie kryły entuzjazmu na widok „swoich” i ochoczo prowadziły z nami konwersacje na temat dotychczasowych wrażeń. Po części oficjalnej, udaliśmy się do Aten metrem z zamiarem zwiedzenia Akropolu ateńskiego, skąd ujrzeliśmy doskonałą panoramę całego miasta, przenosząc się na chwilę w czasy starożytne. Nie zabrakło również czasu na zakup pamiątek oraz obiad w tawernie, gdzie zaserwowano nam wyśmienite greckie tzatziki, pitę oraz kebab. Nasyceni wyruszyliśmy po dawkę kolejnych wrażeń, by wraz z przewodniczką i naszym wspaniałym partnerem Petrosem wziąć udział w grze miejskiej, która polegała na zwiedzaniu mniej znanych, jednak niezwykle nietuzinkowych miejsc przy wykonywaniu różnych zadań np. przeciąganie liny, wykreślanka czy ułożenie wyrazu z alfabetu greckiego. Kolejne dwa dni skupiły się na wizycie w partnerskiej szkole Des, usytuowanej na wzgórzu, skąd rozpościerał się piękny widok na zatokę i morze. Greccy uczniowie przywitali nas muzycznie – śpiewając piosenki w trzech językach oraz grając na instrumentach. Przygotowali dla nas także wieczorny spektakl w języku angielskim, którego tematyką było powstanie świata oraz filozofowie greccy. Mieliśmy okazję zwiedzić teren szkolny mając za przewodników wspaniale operujących językiem angielskim uczniów klasy piątej. Uczestniczyliśmy w pokazach STEM (nauka, technologia, inżynieria, matematyka) ukazujących znaczenie nowoczesnych technologii oraz sytuacji z życia codziennego w nauczaniu dzieci i młodzieży. Podczas spotkań projektowych podsumowaliśmy dwa lata projektu, dokonaliśmy ewaluacji działań lokalnych i spotkań warsztatowych, które odbyły się we Włoszech i Rumunii. Dopracowaliśmy kwestie słownika obrazkowego, a greccy przyjaciele zadbali, by czuliśmy się komfortowo. W ostatni wieczór przed wylotem udaliśmy się na plażę, a właściwie do restauracji na plaży, gdzie przy szumie morza i świetle gwiazd rozmawialiśmy beztrosko o wszystkim, co nas połączyło. A połączyło nas wiele, bo oprócz wielu godzin spędzonych na lotniskach, długich lotów, pogoni z czasem, szaleństwa pogodowego, zapomnianych i zgubionych rzeczy, mnóstwa papierów i dokumentów do wypełnienia, zostawiliśmy po sobie coś trwałego i cennego – wspólny cel, jakim było propagowanie zdrowego stylu życia i jego rewelacyjne efekty, a także przyjaźń – ta bliska i ta daleka, ta dorosła i ta dziecięca. Projekt połączył nie tylko dusze, ale jak się później okazało – włoskie i greckie serca. Na pożegnanie powiedzieliśmy sobie „hope to see you soon! – mam nadzieję, iż do zobaczenia wkrótce!”.