W styczniu odbył się wyjazd edukacyjny uczniów klas Va i Vb szkoły podstawowej w Ciasnej do Lublińca. Pomysłodawcą i organizatorką przedsięwzięcia była pani Małgorzata Gzyl, która wykorzystując możliwość obejrzenia sztuki teatralnej, połączyła w edukacji polonistycznej kształcenie literackie i kulturowe z umiejętnością programowania. Osobami wspierającymi projekt była pani Iwona Śleziona Plawgo i pani Anna Auguścik.
Zgodnie z harmonogramem w pierwszej kolejności uczniowie odwiedzili Miejsko-Powiatową Bibliotekę Publiczną im. J. Lompy. Tutaj obejrzeli księgozbiory dla dorosłych i dla dzieci. Dowiedzieli się m.in. co to znaczy literatura piękna i popularno-naukowa, poznali rodzaje księgozbiorów oraz jak zostać czytelnikiem i na jakich zasadach odbywa się wypożyczanie książek. Zobaczyli czytelnię prasy, wyjątkowo kolorową i przyjazną wypożyczalnię książek dla dzieci oraz nowoczesne sale komputerowe. W przestronnej, nowoczesnej sali konferencyjnej odbyły się nowatorskie zajęcia dydaktyczne łączące wiedzę i umiejętności z języka polskiego i programowania z wykorzystaniem robota edukacyjnego i maty do kodowania. Zadaniem uczestników podzielonych na sześcioosobowe zespoły było zaprogramowanie Genibota tak, by dotarł do celu - rozłożonych na macie do kodowania kartoników z pytaniami utrwalającymi treść książki „Chłopcy z Placu Broni”. Uczniowie pod przewodnictwem swych liderów poradzili sobie z tym działaniem dobrze, choć nie obyło się bez prób i błędów. Tematyka zajęć edukacyjnych przeprowadzonych w „Lubitece” nawiązywała do kolejnego punktu wyjazdu, którym było obejrzenie w Miejskim Domu Kultury przedstawienia teatralnego przygotowanego na podstawie książki Ferenca Molnara. Spektakl zainteresował uczniów, choć nie pokazywał wszystkich wydarzeń z powieści. Mimo tego dzieci miały możliwość pogłębienia wiadomości z literatury jak również zwrócenia uwagi na grę aktorską, dekoracje, kostiumy, muzykę, czyli wszystkie elementy składające się na dzieło teatralne, które w odbiorze odbiega często od poznanego tekstu literackiego. Zwrócono na to uwagę podczas kolejnych zajęć, na których uczniowie dyskutowali o różnicach między książką a przedstawieniem teatralnym.
Głównym cele powyższego projektu była próba połączenia wiadomości i umiejętności z różnych przedmiotów i źródeł tak, by nauczanie i uczenie się było całościowym podejściem do omawianego zagadnienia. Nie jest to żadną nowością i należy propagować takie holistyczne działania edukacyjne, by powiązać wiedzę z doświadczeniem ucznia w celu lepszego i ciekawszego zapamiętania tego, co dziecko poznaje w szkole i co z pewnością wpływa na jego wszechstronny rozwój.
Małgorzata Gzyl